Translate

۱۰/۱۶/۱۳۹۲

اتلاف حیوانات ناقل بیماری

 روستای تاج آباد یکی از روستاهای استان همدان است که بیشترین آمار سگ گزیدگی را دارد. مردم روستا علاقه ی خاصی به نگهداری سگ دارند. بعضی خانه ها تا 7 قلاده هم نگهداری می کنند, مهارشان هم نمی کنند, آزادانه در روستا می گردند , صبح که بچه ها مدرسه می روند گاهی اوقات مانع حرکتشان می شوند. خانمهایی که به نانوایی می روند حتما بایستی به سگهای مسیر نان بدهند تا بتوانند به راهشان ادامه دهند. در هر 15 روز هم یک مورد سگ گزیدگی اتفاق می افتد. 
   بهورز روستا از کمیابی داروهای ضد هاری می گفت و اینکه تهیه آنها برای شبکه بهداشت چقدر دشوار است و گاهی پیش می اید فردی که توسط سگ گزیده شده تا چند هفته بایستی در نوبت بماند تا داروی لازم تهیه شود.
  هفته پیش احمد خیلی عصبانی بود. زنگ زد و گفت که از دست سگهای همسایه اش عاجز شده. 
 دیروز مهندس 1  می گفت : سر و صدای سگ های همسایه هم واقعا آسایش مان را گرفته است.
  با شکاربان قرارداد بستیم تا در ازای مبلغ 15 هزار تومان برای تلف کردن و جمع آوری جسد سگ ها را کم کند. از یک هفته پیش هم با بلندگو اعلام کردیم : هر سگ رها در کوچه اتلاف خواهد شد. 
  40 قلاده تلف شد. 
  مهندس می گفت: نمود کارتان در کوچه های روستا نمایان است اما کافی نیست.
  در این ماجرا سگ پاکوتاه مامه جوان هم تلف شد. زنگ زد، عصبانی بود، گفت : کی این کار را دستور داده؟ می خواست از کسی نام ببرم تا عصبانیتش را فریاد کند. عصبانی بود و غمگین واقعا ناراحت شدم.
  خواهرم همسایه مامه جوان است. عمل کرده. رفتم عیادتش . او هم از تلف شدن سگ پاکوتاه غمگین بود.
  با خانم دهیار رفتم پیش مامه جوان. عذر خواهی کردم و گفتم که کمی او هم مقصر بود. یک هفته اعلام کردیم سگ رها در کوچه ولگرد محسوب شده و تلف می شوند اما حق داری فریاد بزنی . ایشان هم بخشیدند ولی گفت که همه اعضای خانواده غمگین اند.
 من هم غمگین بودم.
  از آقای نشاط پرسیدم چگونه می شود برای نگهداری از این حیوانات مکانی دایر کرد و آیا در کشور همچین مکانی وجود دارد؟
  گفت : در کرج همچین مکانی هست و لازم است به ایشان یادآوری کنم تا شاید برای ایجاد چنین مکانی راهنمایی ام کند.
  برای پاکوتاه غمگین ام .


  1 از دوستان شریف و همراه در فعالیتهای اجتماعی روستاست با علاقه مندی های مانند : فلسفه، دین پژوهی، علوم تربیتی و جامعه شناسی. اهل مطالعه و بسیار آرام که به لحاظ تفاوت در رفتار و سبک زندگی اش مهندس نام گرفته .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر